Dagsarkiv: 2 maj, 2010

#122 M83 – Saturdays = Youth


Jag hade aldrig riktigt lyssnat på M83, så som man ska lyssna på dem, innan en kille vid namn Sebastian inkluderade detta album i en lista av album som han mailade till mig. Medan jag lyssnade igenom detta album, så insåg vilket misstag jag gjort som missat denna. Det är ett elektroniskt drömpop-liknande album, nästan i samma anda som band som Sigur Rós och Team Sleep. Det är dock svårt att kategorisera in det så väl, men jag gillar att sätta på det här albumet och lyssna igenom, som en variation till det mesta jag lyssnar på vanligtvis.

Albumet får mig att tänka bort oftast, och jag tror den lockar både fans av elektronik, pop och experimentell musik. De olika styckena fader ut i atmosfäriska sånger och synthar. Skulle jag vilja definiera ”bortdrömmande”, så skulle detta vara ett av alla underbara exempel, för det är precis det är på många ställen. Men när det väl gäller kan det bryta ut i mer elektroniska stycken, som inte är lika lugna. Sen är det skillnad om man endast lyssnar på det, än om man lyssnar på allt i en helhet. Dessutom är det detaljer överallt, så man skulle aldrig kunna komma ihåg en låt exakt, förrän man lyssnat flera gånger. Albumet är ett tips som jag är glad att jag upptäckt, för det blandar olika delar jag gillar att utforska, och blir som en perfekt blandning.

År: 2008
Genre: Dreampop, shoegaze, electronic
Längd: 62:10

Spotify: http://open.spotify.com/album/3XlBVf9wZlhmjznCA07Dy3